google_logo_2015Google gaat vanaf 2017 het gebruik van Flash op zijn advertentienetwerk Doubleclick niet meer toestaan. De webtechnologie, die vrij zwaar is en daarom kan leiden tot slechte prestaties van websites, wordt op steeds meer plekken vervangen door het nieuwere en snellere HTML5.

Vanaf 30 juni is het al niet meer toegestaan om nieuwe Flash advertenties te uploaden naar Doubleclick. Bestaande advertenties mogen een halfjaar later ook niet meer worden vertoond op websites die Doubleclick-advertenties tonen. Het advertentienetwerk van Google is een van de grootste ter wereld, dus de verandering zal voor veel websites die de Google-advertenties tonen gevolgen hebben. Ook op Youtube zet Google sinds vorig jaar vooral in op het gebruik van HTML5 in plaats van Flash.

De oudere technologie, die wordt ontwikkeld door Adobe, heeft regelmatig last van beveiligingslekken en is al niet meer de standaard op Youtube. Eind vorig jaar raadde zelfs Adobe zelf websitebouwers af om nog Flash te gebruiken.

Onder Vuur

Adobe Flash, de nog altijd veelgebruikte plugin om video’s en andere interactieve elementen op webpagina’s te tonen, ligt onder vuur. Firefox blokkeert Flash vanwege een lek en Facebook roept zelfs op tot het einde van Flash. Het protest tegen de plugin komt echter niet uit de lucht vallen, Flash is al jaren op zijn retour en veel experts zien de software het liefst helemaal verdwijnen.

Een daarvan is Alex Stamos, hoofd beveiliging bij Facebook. Hij riep Flash-maker Adobe onlangs op om de stekker er definitief uit te trekken. Het bedrijf moet volgens hem een concrete einddatum aankondigen zodat browsermakers vanaf die dag volledig kunnen overstappen naar html 5. Die webstandaard geldt al als de norm in mobiele browsers, waar de Flash-plugin sinds halverwege niet meer ondersteund wordt.

Apples iOS heeft nooit ondersteuning gehad voor de Flash Player. Voormalig directeur Steve Jobs was fel tegen het gebruik van Flash op mobiel, omdat het traag, onbetrouwbaar en te zwaar voor de batterij zou zijn. Die beslissing heeft er volgens Adobe toe geleid dat het bedrijf in 2012 helemaal stopte met de Flash Player voor mobiele apparaten.