Mobiele Frequentie-veiling kan oorlog betekenen

GSM AntenneDe veiling van mobiele frequenties kan de Nederlandse telecommarkt flink op gaan schudden. Zelfs een prijzenoorlog behoort tot de mogelijkheden. Dat stellen diverse marktkenners. Op 31 oktober gaat de veiling van frequenties van start. Hierdoor moet onder andere meer concurrentie ontstaan. Er is ruimte voor nieuwkomers ingepland.

Uit recente veranderingen op de Franse markt blijkt dat een nieuwe speler een volwassen telecommarkt flink kan opschudden. Iliad wist daar dit jaar onder de merknaam Free met agressieve prijsvoering in 6 maanden tijd een marktaandeel van 5,4 procent te verwerven. De Nederlandse en de Franse markt hebben volgens marktkenners als overeenkomst dat de prijzen voor mobiel telefoonverkeer relatief hoog liggen, waardoor er ook in Nederland ruimte zou zijn voor een prijsvechter.

Uit cijfers van de Europese Commissie bleek eerder dat Nederlanders op Malta en Luxemburg na het meest betalen.
Of er ook echt een prijzenoorlog komt, hangt af van de plannen van de nieuwkomers, voor wie in Nederland frequentieruimte is gereserveerd. Zeker is dat er vijf spelers meedoen aan de veiling, maar bedrijven mogen niets zeggen over hun deelneming.

De spelers

Van de drie gevestigde spelers met een eigen netwerk (KPN, Vodafone en T-Mobile) ligt voor de hand dat ze meebieden. Alom wordt aangenomen dat Tele2 en de kabelaars Ziggo/UPC de nieuwe toetreders zijn. Zij veroverden ook bij een kleinere veiling in 2010 spectrum.

Volgens Tim Poulus van onderzoeksbureau Telecompaper heeft Tele2 de beste papieren om de frequentieruimte voor nieuwkomers binnen te slepen. De analisten Victor Bareño van SNS Securities en Jeffrey Vonk van ING denken juist dat Ziggo/UPC als winnaar uit de bus zal komen. ”UPC en Ziggo hebben diepere zakken”, zegt Vonk.

Partners

Bareño denkt dat Ziggo zich de kans niet zal laten ontnemen om waardevolle ruimte te veroveren. Een ander voordeel voor de kabelaars is dat er geen keiharde eis ligt dat de winnaar van de veiling ook een eigen netwerk moet opzetten. ”Ik denk dat Ziggo/UPC daarvoor een partnerschap sluit met een bestaande operator. Zo zijn ze relatief weinig geld kwijt.”

Een dergelijk partnerschap zou de concurrentie niet ten goede komen. Bij zowel Tele2 als Ziggo/UPC is het dan ook afwachten hoe agressief ze zich zullen positioneren. ”Ik denk dat Ziggo voorzichtiger is dan bijvoorbeeld Iliad, dat tijdelijk verlies voor lief moest nemen”, aldus Bareño. Ook Tele2 heeft niet het imago dat het de markt volledig opschudt, vindt Poulus. ”Ze zijn niet heel innovatief. Ze zijn een beetje de Hema onder de operators.”