Facebook doet proef met betaalde diensten

Facebook is een proef begonnen waarbij gebruikers tegen betaling hun berichten extra onder de aandacht kunnen brengen binnen hun netwerk. Het bedrijf hoopt op die manier minder afhankelijk te worden van reclameomzet, meldden verscheidene Amerikaanse media donderdag. De dienst is vooralsnog alleen beschikbaar voor Amerikaanse leden met minder dan 5000 vrienden op het sociale netwerk.

Met de betaaldienst boort Facebook volgens kenners feitelijk een nieuwe groep potentiële adverteerders aan: de eigen gebruikers. Het lidmaatschap van Facebook is gratis en de omzet moet vooral uit advertenties komen. Die inkomsten staan echter onder druk doordat steeds meer mensen Facebook gebruiken via smartphones, die met hun kleine schermen weinig ruimte bieden voor reclame.

Facebook is dringend op zoek naar nieuwe bronnen van inkomsten. Mede door zorgen bij beleggers over het verdienmodel van Facebook is de beursgang van het bedrijf in mei op een mislukking uitgelopen. Het aandeel is momenteel 22 dollar waard, terwijl de introductiekoers 38 dollar bedroeg.